the sad story of finding my lost curiosities over the years

محصولِ ۱۳۸۶ دی ۱۵, شنبه
هزینه‌ی ساخت: ۲۵ میلیون دلار

دین و دنیا

اگر دقت کرده باشید شاید متوجه شده باشید که بیش‌تر آهنگ‌هایی که در روزهای آغازین انقلاب ساخته شده‌اند ساختار یک‌سانی دارند و حس و حال‌شان خیلی شبیه هم است. دلیل این موضوع این است که آهنگ‌ساز بیش‌تر این سرودها یک نفر بوده است به‌نام احمدعلی راغب. هنگامی که ما بچه بودیم سرود ملی ایران هم با چیزی که حالا داریم خیلی فرق داشت و کمی طولانی و خواب‌آور بود. سازنده‌ی این سرود هم همین آقا بودند. به درازا کشیدن این سرود وقتی بیش‌تر خودش را نشان می‌داد که یکی از ورزش‌کاران ایرانی در مسابقات جهانی گردن‌آویز طلا می‌گرفت و همه مجبور بودند چند دقیقه سر پا بایستند و به این سرود گوش دهند. من بخش آغازین این سرود را به یاد می‌آورم: شد جمهوری اسلامی به‌پا، که هم دین دهد هم دنیا به ما. یک جای دیگرش هم از «زیر و زبر» استفاده شده بوده. نمی‌دونم بار دگر چی‌چی زیر و زبر شده بود.
آهنگ‌های دیگری که این آقا آهنگ‌سازش بوده‌اند:
ای مجاهد ای شهید مطهر
الله‌اکبر، الله‌اکبر، خمینی رهبر ... دشمن بداند ما، موج خروشانیم...
و خیلی آهنگ‌های دیگر

شاعر بیش‌تر شعرهای اوایل انقلاب هم این‌ها بودند:
نصرالله مردانی
حمید سبزواری
محمود شاهرخی (شاعر رباعی‌های جبهه و جنگ)
سلمان هراتی

آهنگ‌ساز سرود ملی تازه‌ی ایران هم دکتر حسن ریاحی هستند.

اولین سرود ملی ایران به‌دستور ناصرالدین‌شاه و به‌دست موسیو شارل لومر برای پیاده‌نظام ایران ساخته شد. یه چیزی شبیه این:
وطنم جانِ طنم، وطنم وطنم وطنم وطنم. آهنگ سریال کیف انگلیسی هم کار همین آقای لومر است که توسط استاد فرهاد فخرالدینی بازسازی شده است. دوست دارم در یک نوشته‌ی جداگانه کمی درباره‌ی کارهای فخرالدینی بنویسم و دربرابرش سر تعظیم فرو بیاورم.

گویا ناصرالدین‌شاه خیلی اهل شعر و موسیقی بوده است. مثلن شاعر و آهنگ‌ساز شعر زیر هم ناصرالدین‌شاه بوده:

عقرب زلف کجت با قمر قرینه
تا قمر در عقربه کار ما چنینه
کیه کیه در می‌زنه من دلم می‌لرزه
در رُ با لنگر می‌زنه من دلم می‌لرزه

++ یک وقت فکر نکنید من خیلی اطلاعات‌ام زیاد است. تنها کاری که می‌کنم این است که شنیده‌های‌ام را این‌جا می‌نویسم شاید دردی از کسی دوا کند. اگر هم ایرادی در نوشته‌ها می‌بینید ببخشید.

+++ از فردا قرار است هوا هفت هشت درجه سردتر شود. اگر به پیش‌رفت کشور‌مان علاقه‌مند هستیم خوب است که لباس‌های گرم‌تری در خانه بپوشیم و شعله‌ی بخاری را کمی پایین‌تر بیاوریم. هیچ‌وقت نباید منتظر یک معجزه ماند.

قدیمی

به معتادها

خودتون انتخاب کنید شلاق چند دهم بزنم؟ پنج دهم داریم. هفت دهم هم داریم که البته دردش بیش‌تره [بچه به شدت ترسیده و قاچ خربزه از دست‌اش می‌افت...

ناآرام

ناآرام

خوراک

آمار

نوشته‌های بیش‌تر دیده شده

دوست داشتنی

گذشتگان

پیوندها

جستجوی این وبلاگ

تماس

naaraamblog dar yahoo dat kam
Powered By Blogger
Add to Google
با پشتیبانی Blogger.