the sad story of finding my lost curiosities over the years

محصولِ ۱۳۸۶ دی ۱۲, چهارشنبه
هزینه‌ی ساخت: ۲۵ میلیون دلار

** زبان امروز **

با سلام. در ** زبان امروز ** چند روز [پیش] در مورد پس‌وند able گفته شد و این‌که اگر ge و ce به able بچسبند حرف e حذف نمی‌شه و از این‌جور مزخرفات. اما چون به حرفی که زدم مطمئن نبودم کمی بیش‌تر جست‌وجو کردم و به چیزهای تازه‌ای رسیدم که با شما هم در میان می‌گذارم؛ باشد که خداوند را خوش بیاید.
نکته‌ی اول این‌که در مورد فعل‌هایی که به ce و ge ختم نمی‌شوند دقیقن مثل ایرانه و هیچ قانون مشخصی وجود نداره. مثلن سه تا کلمه پیدا کردم که هر دو جور براشون درسته:

likable « like درسته likeable هم درسته
lovable « love درسته loveable هم درسته
shakable « shake درسته shakeable هم درسته

یک نکته‌ی دیگری که خدمت‌تان باید عرض کنم در مورد فعل‌هایی است که به ate ختم می‌شوند. مانند:
allocate, communicate, duplicate, navigate, compensate, propagate
که اگر able به آخرشان بیافزاییم ate حذف می‌شود:
allocable, communicable, duplicable, navigable, compensable, propagable

البته این قانون در مورد کلمه‌ی update پابرجا نیست چون ate بخشی از خود فعل است و نه یک پس‌وند.
و استثناهایی هم دارد. مثلن در مورد educate هم educable درست است و هم educatable

خب دیگر سخن امروز خیلی به درازا کشید و سرتان به درد آمد. من فقط یک نکته‌ی دیگر می‌گویم و همه‌ی شما را به خدای مهربان می‌سپارم:

من تنها یک فعل پیدا کردم که با ce پایان می‌پذیرد و با افزوده شدن able به آخرش e حذف می‌شود و صدای c تبدیل به صدای k می‌شود. من بعد از دیدن این کلمه شاخ در آوردم و آن را با شما هم در میان می‌گذارم تا شما هم شاخ در بیاورید:

practice می‌شود practicable و تلفظ‌اش این می‌شود: præktɪkəbl'

البته کلمه‌ی placable هم هست که c در آن k خوانده می‌شود اما هیچ ربطی به place ندارد و از ترکیب place و able ساخته نشده است.

پایان

راستی این اولین نوشته‌ی سال ۲۰۰۸ بود. از این دید هم به‌ش نگاه کنید!

قدیمی

به معتادها

خودتون انتخاب کنید شلاق چند دهم بزنم؟ پنج دهم داریم. هفت دهم هم داریم که البته دردش بیش‌تره [بچه به شدت ترسیده و قاچ خربزه از دست‌اش می‌افت...

ناآرام

ناآرام

خوراک

آمار

نوشته‌های بیش‌تر دیده شده

دوست داشتنی

گذشتگان

پیوندها

جستجوی این وبلاگ

تماس

naaraamblog dar yahoo dat kam
Powered By Blogger
Add to Google
با پشتیبانی Blogger.