the sad story of finding my lost curiosities over the years

محصولِ ۱۳۸۷ بهمن ۱۷, پنجشنبه
هزینه‌ی ساخت: ۲۵ میلیون دلار

بازی، شهاب، زندگی

بازی‌های رایانه‌ای خیلی طبیعی شده‌اند. اون‌قدر طبیعی که گاهی با خودم فکر می‌کنم نکنه ما هم درگیر بازی‌ای هستیم که همه چیزش از بیرون دردست گرفته شده. الان نمی‌تونیم زیاد مطمئن باشیم اما اگر روزی بشر بتونه بازی‌ای بسازه که بازی‌گرهاش به بازی‌گر بودن‌اشون توی اون بازی پی ببرن چی؟ اون روز می‌تونیم باور کنیم که خودمون هم بازی‌گر بازی بزرگ‌تری هستیم؟

اجازه بدید در این مورد اشاره‌ای داشته باشم به یکی از آیات قرآن که در اون از زندگی به‌عنوان یک بازی یاد شده:

«زندگى دنيا چیزی جز بازى و سرگرمى نيست» - انعام ۳۲

ممکنه بپرسید اگر زندگی همه‌اش یه بازیه و همه‌ی ما از بیرون کنترل می‌شیم، پس اختیار چی می‌شه؟ یعنی هیچ‌کدوم از ما اختیاری از خودمون نداریم؟ پاسخ این سوال به‌روشنی از سوی خداوند بیان شده. هیچ‌کدوم از ما اختیاری از خودمون نداریم و همه‌ی ما برای سرنوشت محتومی آفریده شده‌ایم:

«و در حقيقت بسيارى از جنيان و آدميان را براى دوزخ آفريده‏ايم [چرا كه] دلهايى دارند كه با آن [حقايق را] دريافت نمى‏كنند و چشمانى دارند كه با آنها نمى‏بينند و گوشهايى دارند كه با آنها نمى‏شنوند آنان همانند چهارپايان بلكه گمراه‏ترند [آرى] آنها همان غافل‏ماندگانند» - اعراف ۱۷۹

اما بازی زندگی چندان هم بی‌شباهت به بازی‌های رایانه‌ای نیست. شبیه‌ترین صحنه‌ی زندگی به بازی، صحنه‌ی تیراندازی‌ای هست که هر روز در آسمون جریان داره. شاید شما هم شنیده باشید که عده‌ای از فرشتگان الهی به‌فرمان خدا مامور هستند تا شبانه‌روز مراقب اجنه‌ای باشند که به سمت آسمون پرواز می‌کنند تا با شهاب‌سنگ به اون‌ها تیراندازی کنند. آیات زیادی در قرآن به این تیراندازی اشاره داره:

«ما بر آسمان دست‏يافتيم و آن را پر از نگهبانان توانا و تيرهاى شهاب يافتيم.
و در [آسمان] براى شنيدن به كمين مى‏نشستيم [اما] اكنون هر كه بخواهد به گوش باشد تير شهابى در كمين خود مى‏يابد.» جن ۸ و ۹

«مگر آن كس كه دزديده گوش فرا دهد كه شهابى روشن او را دنبال مى‏كند» حجر ۱۸

«مگر كسى كه [از سخن بالاييان] يكباره استراق سمع كند كه شهابى شكافنده از پى او مى‏تازد» صافات ۱۰


اما نکته‌ی جالبی که از این آیات برداشت می‌شه سرعت حرکت اجنه هست. شهاب‌سنگ‌ها برای این‌که به اجنه برخورد کنند تا حدی اون‌ها رُ تعقیب می‌کنند و این نشون می‌ده که اجنه با سرعت خیلی زیادی در آسمون حرکت می‌کنند. می‌بینید که هیچ‌جا نگفته «و شهابی به او اصابت می‌کند». همه جا گفته «از پی او می‌تازد» یا «او را دنبال می‌کند».

قدیمی

به معتادها

خودتون انتخاب کنید شلاق چند دهم بزنم؟ پنج دهم داریم. هفت دهم هم داریم که البته دردش بیش‌تره [بچه به شدت ترسیده و قاچ خربزه از دست‌اش می‌افت...

ناآرام

ناآرام

خوراک

آمار

نوشته‌های بیش‌تر دیده شده

دوست داشتنی

گذشتگان

پیوندها

جستجوی این وبلاگ

تماس

naaraamblog dar yahoo dat kam
Powered By Blogger
Add to Google
با پشتیبانی Blogger.