the sad story of finding my lost curiosities over the years

محصولِ ۱۳۸۷ خرداد ۱۰, جمعه
هزینه‌ی ساخت: ۲۵ میلیون دلار

آینده

یک چیز جالبی که در مورد آینده وجود داره اینه که آینده هم قطعی هست هم قطعی نیست.
بگذارید یک مثال بزنم تا بفهمید این چیزی که گفتم یعنی چی.
فرض کنید شما یک مورچه هستید و روی ریل قطار خواب‌تان برده است. من هم با توجه به‌اینکه:

۱- قطاری با سرعت دویست کیلومتر در ساعت در حال نزدیک شدن به شماست
۲- و شما آن‌قدر کوچک هستید که راننده‌ی قطار شما را نخواهد دید،

آینده را پیش‌بینی می‌کنم. شما تا دو ساعت دیگر قطعن به دو نیمه‌ی مساوی تقسیم خواهید شد.
اما در حالی که قطار یک دقیقه بیش‌تر با رسیدن به شما فاصله ندارد، یک نفر خودش را از قطار به‌بیرون پرت می‌کند و راننده‌ی قطار هم بلافاصله ترمز قطار را می کشد. حالا آینده تغییر کرده است. من می‌توانم با قطعیت پیش‌بینی کنم که باتوجه به‌اینکه:

۱- سرعت قطار با شتاب ثابتی در حال کم شدن است
۲- قطار تا قبل از رسیدن به شما خواهد ایستاد
۳- شما پیش از راه افتادن دوباره‌ی قطار بیدار می‌شوید و به راه خود ادامه می‌دهید

شما به دو نیمه‌ی مساوی تقسیم نخواهید شد.

می‌بینید که در هر دو حالت آینده با قطعیت پیش‌بینی شده است. اما این قطعیت کامل نیست و بستگی به شرایط دارد.
حالا بعضی شرایط برای ما قابل درک هستند و بعضی هم نه. مثلن اگر من پیش‌بینی کنم که فردا باران می‌آید برای شما قابل درک است چون شما می‌دانید تصویر ماهواره‌ای ابری که به شهر نزدیک می‌شود چیست من هم می‌دانم.
اما اگر من پیش‌بینی کنم که شما فردا ساعت دوازده و ده دقیقه می‌میرید چه؟ برای‌تان قابل درک است؟ نه! چون من چیزهایی را می‌بینم که شما از آن بی‌خبر هستید. ممکن هم هست که ساعت یازده و ده دقیقه‌ی فردا به شما خبر خوبی بدهم. نگران نباشید، خطر رفع شده است. شما زنده می‌مانید.

[مرتبط ۱]
[مرتبط ۲]

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خیلی ممنون که می‌خوای یه چیزی بگی، حتا اگر می‌خوای فحش هم بدی خیلی ممنون

قدیمی

به معتادها

خودتون انتخاب کنید شلاق چند دهم بزنم؟ پنج دهم داریم. هفت دهم هم داریم که البته دردش بیش‌تره [بچه به شدت ترسیده و قاچ خربزه از دست‌اش می‌افت...

ناآرام

ناآرام

خوراک

آمار

نوشته‌های بیش‌تر دیده شده

دوست داشتنی

گذشتگان

پیوندها

جستجوی این وبلاگ

تماس

naaraamblog dar yahoo dat kam
Powered By Blogger
Add to Google
با پشتیبانی Blogger.