the sad story of finding my lost curiosities over the years

محصولِ ۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۷, جمعه
هزینه‌ی ساخت: ۲۵ میلیون دلار

خدای مهربان من

یکی از دوستان‌ام کتابی به من داده است به نام «پندار خدا» (God Delusion) از ریچارد داوکینز (Richard Dawkins) که در سال دو هزار و شش جزو پرفروش‌ترین‌ها بوده است. یکی دیگر از دوستان‌ام نیز چندی پیش کتابی را برای خواندن پیش‌نهاد کرده بود به‌نام «دخالت خدا» که نظر ادیان گوناگون درباره‌ی نقش خدا در حوادث طبیعی را بررسی می‌کرد.

من می‌دانم که همه‌ی ما به‌نوعی دارای درکی متفاوت از خدا هستیم. همه‌ی ما دارای پندارها و شاید هم توهم‌ها و خیال‌های متفاوتی از خداییم. حتا کسانی هم که به‌وجود خدا اعتقاد ندارند در سطحی از درک به‌سر می‌برند که «توهم خدا» نام دارد. یعنی آن‌ها هم بر اساس درک و پنداری که از خدا دارند وجودش را رد می‌کنند.

تمام پندارهایی که درباره‌ی خدا وجود دارند کاملن پاک، مقدس و قابل احترام هستند. به پندار یک کودک هفت ساله از خدا، و پندار مربی فوتبالی که پیروزی تیم‌اش را کمک خدا می‌داند، و پندار کسی که خدا را قبول ندارد باید به یک اندازه احترام گذاشت. تنها چیزی که در این میان بسیار مهم است این است که هیچ‌کس نباید از دیگران انتظار داشته باشد که پندار مشخصی درباره‌ی خدا داشته باشند یا آسیبی از این بابت به باور یا اندیشه‌ی دیگران رسانده شود.

در جایی از پیش‌گفتار کتاب آمده است:

If this book works as I intend, religious readers who open it will be atheists when they put it down. I believe there are plenty of open-minded people out there: people whose childhood indoctrination was not too insidious, or for other reasons didn't 'take', or whose native intelligence is strong enough to overcome it. Such free spirits should need only a little encouragement to break free of the vice of religion altogether. At very least, I hope that nobody who reads this book will be able to say, 'I didn't know I could'.


خدای من، خدای مهربان من، همان قوانین پیچیده و ناشناخته‌ای هستند که بر هرآن‌چه پیرامون ماست جریان دارد و تاثیر می‌گذارد، چه بدانیم، چه بخواهیم، چه ندانیم و چه نخواهیم. من تنها در صورتی می‌توانم یک خواننده‌ی خوب، با ذهنی باز، برای آقای داوکینز باشم که ایشان بتوانند نشان دهند که قوانین پیچیده و ناشناخته‌ای که بر هرآن‌چه پیرامون ماست جریان دارد و تاثیر می‌گذارد، یک پندار است.

۲ نظر:

  1. اي كاش خدا يه خورده هم با من مهربون بود و آرزوهاي منو هم مي داد.

    پاسخحذف
  2. دارم کتاب رو می‌خونم. اتفاقی هم بهش برخوردم. ولی از نظر داوکینز این برداشتی که تو از خدا داری یک برداشت دئیسمی از خداست که بین ساینتیست ها بسیار رواج داره.

    پاسخحذف

خیلی ممنون که می‌خوای یه چیزی بگی، حتا اگر می‌خوای فحش هم بدی خیلی ممنون

قدیمی

به معتادها

خودتون انتخاب کنید شلاق چند دهم بزنم؟ پنج دهم داریم. هفت دهم هم داریم که البته دردش بیش‌تره [بچه به شدت ترسیده و قاچ خربزه از دست‌اش می‌افت...

ناآرام

ناآرام

خوراک

آمار

نوشته‌های بیش‌تر دیده شده

دوست داشتنی

گذشتگان

پیوندها

جستجوی این وبلاگ

تماس

naaraamblog dar yahoo dat kam
Powered By Blogger
Add to Google
با پشتیبانی Blogger.