the sad story of finding my lost curiosities over the years

محصولِ ۱۳۹۰ آبان ۱۳, جمعه
هزینه‌ی ساخت: ۲۵ میلیون دلار

سفر در زمان

خب سوالی که مطرحه اینه که «عکس قدیمی» یعنی چی؟ چه چیزی باعث می‌شه که به یک عکس بشه گفت قدیمی؟ چیزی که مُسَلمه اینه که عکسِ پدر بزرگِ من از عکسِ من قدیمی‌تره چون پنجاه سال پیش گرفته شده. عکس ناصرالدین‌شاه هم از عکس پدربزرگِ من قدیمی‌تره چون صد و خورده‌ای سال پیش گرفته شده. عکسِ زیر هم قدیمی‌ترین عکسیه که گرفته شده و مربوط می‌شه به صد و هفتاد سالِ پیش.


یه جور دیگه از عکس‌ها عکس‌هایی هستند که از چیزهایی قدیمی گرفته می‌شن. مثلن من اگر امروز از یک سکه‌ی عهدِ هخامنشیان عکس بگیرم این عکس قدیمی محسوب نمی‌شه چون همین امروز گرفته شده. اما اگر یه نفر ۲۵۰۰ سال پیش از این سکه عکس گرفته بود اون عکس قدیمی محسوب می‌شد.

یه حالتِ دیگه‌ای هم برای عکس گرفتن وجود داره و اون اینه که من امروز از چیزی که ۲۵۰۰ سال پیش وجود داشته عکس بگیرم. یعنی امروز از یک سرباز هخامنشیِ زنده که سوارِ اسبشه عکس بندازم. آیا همچین چیزی ممکنه؟ و اگر ممکنه آیا این عکسی که امروز از گذشته گرفته شده قدیمی محسوب می‌شه یا نه؟

عکس زیر از کهکشانی گرفته شده که صد میلیون سالِ نوری با ما فاصله داره. یعنی این عکس نشون می‌ده که این کهکشان صد میلیون سال پیش چه شکلی بوده، نه الان! به همین ترتیب اگر ما از کره‌ای که ۲۵۰۰ سالِ نوری با زمین فاصله داره عکس بگیریم، می‌تونیم ببینیم که توی اون کره ۲۵۰۰ سال پیش چه خبر بوده. و برعکس. اگر کسی که توی اون کره زندگی می‌کنه، امروز از زمین یه عکس بگیره، می‌تونه ببینه که کره‌ی زمین ۲۵۰۰ سال پیش چه شکلی بوده و چه جور آدم‌هایی توش زندگی می‌کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خیلی ممنون که می‌خوای یه چیزی بگی، حتا اگر می‌خوای فحش هم بدی خیلی ممنون

قدیمی

به معتادها

خودتون انتخاب کنید شلاق چند دهم بزنم؟ پنج دهم داریم. هفت دهم هم داریم که البته دردش بیش‌تره [بچه به شدت ترسیده و قاچ خربزه از دست‌اش می‌افت...

ناآرام

ناآرام

خوراک

آمار

نوشته‌های بیش‌تر دیده شده

دوست داشتنی

گذشتگان

پیوندها

جستجوی این وبلاگ

تماس

naaraamblog dar yahoo dat kam
Powered By Blogger
Add to Google
با پشتیبانی Blogger.